АРХІЄРЕЙСЬКЕ ВОСКРЕСНЕ БОГОСЛУЖІННЯ У СВЯТО-ДУХІВСЬКОМУ ХРАМІ М. ДНІПРА

IMG_7900
21.02.2021 15:50

У підготовчу неділю до Великого посту, яка називається неділею про митаря і фарисея, 21 лютого 2021 року, керуючий Дніпропетровською єпархією Високопреосвященнійший Владика Симеон (Зінкевич) відвідав Свято-Духівський храм міста Дніпра, де очолив Божественну Літургію.

Під час богослужіння було звершена священичу хіротонію диякона Олега Перчишина, студента ДДС.

Наприкінці, після уставного многоліття та проповіді архієпископ Симеон подякував настоятелю отцю Ярославу Малерику за активні труди по благоустрою храмового комплексу, де його стараннями ведуться активні роботи з благоустрою території, закладені нові корпуси та інші об’єкти.

З кожним днем, ми стаємо на крок ближче до Святого і Великого Посту, благодатного часу для очищення власної душі і тіла від гріхів та пристрастей. Подолати закоренілі гріхі та шкідливі звички подекуди буває дуже непросто. Саме тому святі отці називають Піст – подвигом, який кожна людина бере на себе добровільно. Любляча Мати-Церква готує нас до нього особливими підготовчими неділями, під час яких подає нам приклади істинного покаяння, молитви і смирення. Одним із таких підготовчих етапів є Неділя про митаря і фарисея, яка цього року припадає на 21 лютого.
Вже завтра, у суботу 20 лютого, під час Всенічного бдіння (вечірнього богослужіння), ми почуємо спів трьох особливих покаянних тропарів: «Покаяння двері відкрий мені, Життєдавче…», «На стежки спасіння направ мене, Богородице…», «Багато вчинених мною гріхів…». В їх основу покладені євангельські зачала, які читаються в підготовчі неділі до Великого посту. У цих невеликих за змістом піснеспівах розкривається невимовна глибина християнського благочестя і заклик до покаяння. Через їх особливу важливість, церковний устав повеліває виконувати їх в одному із найпочесніших місць богослужіння – після читання уривку зі Святого Євангелія та урочистого гімну «Воскресіння Христове, бачивши…». Спів цих тропарів є характерною і єдиною особливістю, що об’єднує богослужіння підготовчого етапу до святого Посту і самого Посту. Ми будемо чути їх аж до п’ятої неділі Посту, тобто дев’ять разів, майже протягом трьох місяців.
Окрім особливих піснеспівів, упродовж нашої підготовки до величного подвигу Посту, Церква подає нам повчальні притчі та приклади зі Святого Писання, які розповів Сам Спаситель. І вже у самий воскресний день, подається уривок із Євангелія від Луки, в якому Господь наш Ісус Христос розповідає притчу про митаря і фарисея (Лк. 18: 10 – 14). Перед цією притчею євангелист вказує, що Христос сказав її «до деяких, які були упевнені в собі, що вони праведні, а інших принижували» (Лк. 18: 9).
Сама же притча розповідає про історію двох чоловіків, які прийшли до храму помолитись. Один із них був митар, а інший – фарисей. Фарисей, ставши спереду, молився так: «Боже! Дякую Тобі, що я не такий, як інші люди, грабіжники, неправедні, перелюбники, або як цей митар. Пощу двічі на тиждень, даю десятину з усього, що надбаю». А митар стояв віддалік. Він не смів навіть очей звести до неба; але, б’ючи себе в груди, говорив: «Боже, будь милостивий до мене, грішного!» Ісус Христос сказав: «Кажу вам, що цей (митар) пішов до дому свого виправданий більше, ніж той (фарисей): бо всякий, хто підноситься, принижений буде, а хто принижує себе, піднесеться».
Цією розповіддю Спаситель закликає всіх нас, не бути гордими, не хвалитися, вважаючи себе праведними й кращими за інших, але щоб із смиренням, бачачи власні гріхи, каятися в них, нікого не осуджуючи, бо тільки смиренна людина підноситься душею до Бога. Саме це митареве смирення повинні здобути усі, хто встає на спасительний шлях посту. Святитель Іоан Золотоустий у своїй бесіді про покаяння говорить, що митар не заперечив фарисею, «але, схилившись, молився і говорив: «Боже, будь милостивий до мене грішного!» (Лк. 18, 14). Через таке смирення митар зробився праведним. Фарисей вийшов із храму, втративши праведність, а митар вийшов, здобувши праведність, — слова перемогли діла». Тому Вчитель Церкви закликає: «будь смиренним і мудрим і розірвеш кайдани гріхів».
На прикладі ж фарисея, Господь застерігає нас від формального дотримання приписів посту і взагалі заповідей Божих. Таке формальне виконання Закону не приносить людині ніякої користі, а навпаки засліплює її, і не дає можливості побачити власні гріхи. Із Біблійної історії відомо, що фарисеї давали милостиню жебракам не тому, що любили бідних, чи співчували їм, а тільки через приписи Закону. Бог же говорить: «Милості хочу, а не жертви» (Мф. 9: 13). Спаситель не відкидає добрих справ, які чинив фарисей, але осуджує мотиви, якими він керувався при їх звершенні, а саме лицемірство, самозвеличення і гордість, які безперечно, є гріхом. Цей фарисей – це приклад людини, яка зовнішньо є порядною, але живе зі закам’янілим серцем, і гордовитою душею.
Церква, подаючи цю розповідь, показує нам, що Господь прагне побачити наше добре серце, а не зовнішнє виконання Його волі, яке неприємне Йому. На знак викриття гордовитого і лицемірного посту фарисея, після цієї неділі, у середу і п’ятницю (24 і 26 лютого) опускається повсякденний піст. Тому, вступаючи на шлях Посту, будемо усіма силами намагатись провести його з митаревим смиренням, а не фарисейською гордістю, пам’ятаючи слова Спасителя: «всякий, хто підноситься, принижений буде, а хто принижує себе, піднесеться» (Лк. 18: 14).

Категорія: