ПРЕЗЕНТУЄМО НОВИЙ ГЕРБ НАШОЇ ДНІПРОВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ
Дорогі браття та сестри з радістю презентуємо вам новий герб Дніпропетровської єпархії Православної Церкви України. Новий символ єпархії було розроблено з благословення керуючого Дніпропетровською єпархією, Високопреосвященнійшого архієпископа Дніпровського і Криворізького Симеона (Зінкевича). Він поєднує у собі традиційні християнські та місцеві історичні атрибути. Його підготували високоосвічені вітчизняні майстри у кращих традиціях світової геральдики.
Як відомо ще з давніх часів кожен народ та громада мали свої окремі символи та ознаки, що вирізняли їх з числа інших. Символом нашої християнської Церкви стало знамено Христове – Його чесний та Животворчий хрест. Саме на хресті Господь переміг гріх, подолав диявола, знищив смерть та дарував усім віруючим в Нього вічне життя. Так колись символ ганебної страти став непоборним знаменом перемоги.
Минуло більше тисячі років, а Хрест Спасителя і далі є символом нашої віри. «Хрест — охорона всього світу, хрест — краса Церкви, хрест — твердиня народів, хрест — підпора вірним, хрест — ангелів слава й демонів поразка» – такими величними словами свята Церква оспівує і вшановує животворче древо, яким кожен християн долає підступи лукавого.
Саме тому наш новий герб має в своїй основі хрест Христів. За своїм стилем він подібний до офіційного герба Православної Церкви України. Як зазначають автори такий графічний принцип є вкрай важливим, адже завдяки йому зберігається спадкоємність із головним знаком Церкви.
При його розробці було використано герби й емблеми епохи святителя Петра Могили, хрести часів козацької слави та древні християнські образи. Він складається з власне самого Хреста, в центрі якого зображено човен, який пливе по морю. На вітрилах човна поміщено герб святого рівноапостольного імператора Костянтина Великого, а по бокам від нього грецькі літери «Α» «ω». На чотирьох сторонах хреста поміщені чотири грецькі літері «Ν» «Ι» «Κ» «Α», які разом складають грецьке слово «ΝΙΚΑ», що в перекладі означає «Переможець».
Кожна вказана частинка має велике символічне значення. Так човен є древнім християнським символом, що означає Церкву Христову, Яка подібно до корабля, за образом Ноєвого ковчега, веде нас по морю життя до тихої пристані у Царстві Небесному. На гербі цей човен зображений у формі історичної козацької чайки. Таке оформлення вказує на славетне козацьке минуле Дніпропетровщини. Адже як відомо саме тут розквітла козацька звитяга і звідси мужні козаки вирушали у бій за волю і незалежність нашої Батьківщини.
На вітрилах чайки зображено монограму імені Ісуса Христа, яка складається з двох початкових грецьких літер Його імені (грец. Χριστόσ) — Χ (хі) і Ρ (ро), схрещених між собою. По боках від неї поміщені грецькі літери «α» і «ω». Вони є першою і останньою літерами грецького алфавіту. Таке вживання цих букв взято зі тексту біблійної книги Одкровення апостола Іоана Богослова, в якій сказано, що Господь є «Альфа й Омега, початок і кінець… Перший і Останній».
Широкого використання ця абревіатура набула в часи святого рівноапостольного імператора Костянтина Великого. Як оповідає автор його житія напередодні битви біля Мульвійського мосту йому було одкровення від Господа, під час якого він побачив в небі сяюче знамено хреста Господнього і голос Всемилостивого Спаса, який промовив до нього: «цим переможеш». Після такого одкровення святий князь Костянтин звелів зобразити хрест на прапорах та щитах війська. Йдучи у бій зі знаменом перемоги добра над злом – Хреста Спасителя, мужнє військо здобуло славну перемогу.
Грецьке слово «ΝΙΚΑ» знову вказує на Спасителя Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа, Який своїми стражданнями та славним воскресінням переміг смерть, та дарував нам вічне блаженне життя.
На усіх сторонах хреста поміщено ще одне зображення хреста особливої форми – «козацької». Це зображення, також як і образ чайки, пов’язано зі славним козацьким минулим нашого краю. Саме такий хрест відважні козаки зображували на печатках Війська Запорозького та Війська Запорозького Низового. Козацький хрест також зустрічається на Великій хоругві Війська Запорозького Низового, інших козацьких прапорах і гербах козацьких полків.
Напис був створений під впливом писемної традиції українського бароко. З одного боку приклади з рукописів Києво-могилянської академії, з іншого — документи Запорозької Січі та козацьких писарів. Дуже важливим для формування літер були приклади абетки з Першої граматики слов’янської мови Івана Ужевича (17 століття). Все це дало можливість створити характерний і яскравий образ назви єпархії, пов’язаний як з історією України, так і з візуальною культурою Дніпровського краю.
Ось такий глибокий зміст має наш новий герб. Його реалізація стала можлива завдяки спільним зусиллям багатьох різних творчих людей, серед яких почесне місце належить – Другу єпархії, настоятелю храму Собору Київських святих, села Романків Київської області протоієрею Богдану Гулямову та відомому дизайнеру та каліграфу Олексію Чекалю.
Висловлюємо щирі слова подяки меценатам проекту та небайдужій творчій команді. Нехай Господь сторицею воздасть їм за їх добру справу та посилає свої багаті милості та щедроти. Сподіваємось, що новий символ Дніпропетровської єпархії стане ще одним дороговказом на шляху любові до Церкви та Батьківщини.
Категорія: Uncategorized, Новини Архіпастиря