КЛІР СЕМІНАРСЬКОГО ХРАМУ З АРХІПАСТИРЕМ ЗВЕРШИЛИ ЛІТУРГІЮ

IMG_0318
17.03.2021 14:41
17 березня 2021 року, у середу першої седмиці Великого посту, керуючий Дніпропетровською єпархією Високопреосвященнійший Владика Симеон звершив першу у цьому році Літургію Ранішосвячених Дарів у семінарському Свято-Петро-Павлівському храмі разом з кліром навчального закладу.
Упродовж усього Великого Посту у середу та п’ятницю звершується особливе богослужіння – Літургія Ранішеосвячених Дарів. Це богослужіння відбувається лише у час Посту, тому у деяких старовинних рукописних богослужбових книгах вона називається «Літургією Святої Чотиридесятниці».
Її особливістю є те, що на ній не звершується сокровенне Таїнство перетворення хліба і вина в Тіло і Кров Господа, але віруючі причащаються святих Дарів, які були освячені заздалегідь на літургії святителя Василія Великого або Іоана Золотоустого.
Авторство цієї Літургії приписують святителю Григорію Двоєслову, Папі Римському, який жив в VI столітті після Р. Х, задовго до розколу Церкви на Східну та Західну. Утім беззаперечно, що своїм корінням вона сягає ще апостольських часів. Зокрема святий Симеон Солунський говорить: «Літургія Ранішосвячених дарів звершувалася здавна, і передана нам апостольськими наступниками».
Це богослужіння суттєво відрізняється від звичних відправ. На ній не читаються уривки із Євангелія, за винятком особливих свят та Страсного тижня. Літургія Ранішосвячених Дарів розпочинається із вечірньої. Тому після початкового виголосу «Благословенне Царство Отця, Сина і Святого Духа…» читається 103-ий псалом Давида, в якому розповідається про велич могутності Божої, його піклування про створений світ.
Коли розпочинається читання 18-ої кафізми із Псалтиря, у вівтарі, за зачиненими Царськими вратами, священнослужителі підготовляють Святий Хліб для майбутнього Причастя. Після кадіння фіміамом Його спочатку покладають на святий Престіл, а потім із благоговінням переносять на жертовник.
Після чого відбувається вхід з кадилом і співається пісня на честь Спасителя, в якій сам Син Божий іменується «Світлом Тихим». Далі читець посередині храму читає дві паремії: одну – з книги Буття, де розповідається про життя перших людей в раю, падіння Адамове та його наслідки; другу – з притч Соломонових, які спонукають любити і шукати Божественної премудрості.
Між цими пареміями Царські врата відчиняються, і священик, тримаючи в руках запалену свічку і кадило, після слів: «Премудрість, станьмо побожно!» – благословляє ними віруючих і викликує: «Світло Христове просвічує всіх».У цей час віруючі, визнаючи своє недостоїнство і благоговіючи перед Христом, як перед вічним Світлом, Який дає світло і освячує людину, схиляються до землі, стоячи на колінах.
Після другої паремії Царські врата знову відчиняються і посередині храму співці (один чи три) повільно співають вірші з псалма: «Нехай піднесеться молитва моя, наче кадило перед Тобою, підношення рук моїх – жертва вечірня». Під час співу цих стихів віруючі також стають на коліна, а священик, стоячи перед престолом, звершує кадіння. Після цього величного співу священик виголошує слова молитви преподобного Єфрема Сиріна.
Далі слідують кілька єктеній і звершується перенесення раніше освячених дарів з жертовника на престіл (великий вхід). Попереду диякон з кадилом і свічкою, а за ним — священик з дискосом на голові і чашею в руці виходять на солею і, нічого не промовляючи, мовчки вносять їх у вівтар і ставлять на антимінсі, заздалегідь розкритому на престолі. Оскільки св. дари вже освячено (тобто це є тіло і кров Христові), то віруючі під час перенесення їх стають на коліна.
Під час співу молитви Отче наш віряни і священнослужителі схиляють свої коліна перед Всемогутнім Богом, Який визволив усе людство від рабства гріха та смерті. Після причастя читається особлива Заамвонна молитва. У ній священик від імені віруючих дякує Богу, що сподобив їх дожити до днів посту для очищення душі і тіла, і просить, щоб Він допоміг вчинити добрий подвиг посту, зберегти незмінною православну віру, стати переможцем над гріхом і неосудно дожити, щоб поклонитися святому Христовому Воскресінню.

Категорія: